پل ورسک

پل ورسک

پل وِرِسک یکی از بزرگ‌ترین پل‌های عبور قطار راه‌آهن سراسری ایران است.

در ارتفاعات روستای ورسک در ۲۷ کیلومتری شهر پل سفید در شهرستان سواد کوه در استان مازندران قرار دارد.

این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب می‌آید در سال ۱۳۱۵ به بهره‌برداری رسید.

این پل در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد.

پل ورسک در شمار مهم‌ترین آثار فنی مهندسی راه‌آهن شمال ایران محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید که این پل در مهرماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ ثبت آثار ملی شده‌است.

روزانه تعداد زیادی قطار از روی این پل بی نظیر عبور می کند و نقش خیلی خیلی مهمی در راه آهن شمال دارد.

پل ورسک

ورسک را بهتر بشناسید:

ورسک از جمله پل‌های استراتژیک ایران است که توسط شرکت دانمارکی کمپساکس و با تضمین ۷۰ ساله احداث شد.

این پل در دوران جنگ جهانی دوم توسط چرچیل، نخست‌وزیر وقت انگلیس پل پیروزی لقب گرفت.

همچنین در ۲۳ تیرماه ۱۳۲۴ بنابر پیشنهاد وزارت راه، پل ورسک به نام پل پیروزی نامیده شد.

این پل فقط مخصوص عبور قطار است و هر روزه چندین بار از روی آن عبور می کنند.

امروزه پل ورسک علاوه بر اهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه‌های سیاحتی ایران نیز محسوب می‌گردد.

نام پل ورسک در کتاب رکورد گینس، در بخش پل‌های با ارتفاع بیش از ۶۱ متر به ثبت رسیده‌است.

ساخت پل ورسک که از مهمترین رویدادهای فنی مهندسی راه آهن کشور محسوب می شود.

توسط مهندسان آلمانی و اتریشی و کارگران فنی انجام شده است.

از لحاظ ویژگی های منحصر به فرد، این پل در فهرست آثار ملی کشورمان نیز به ثبت رسیده است.

امروز پل ورسک علاوه براهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های سیاحتی کشور نیز محسوب می شود.

مسیر دسترسی به آن در صورت کسب مجوز از مقامات ذیصلاح از ارتفاعات شرق ورسک، است.

ورسک

مشخصات فنی پل ورسک:

این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است.

به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است.

حجم پل ورسک که دارای 66 متر دهانه قوسی اصلی و 110 متر ارتفاع از ته دره است، جمعاً 4500 مترمکعب است.

طول کلی پل 86 متر است.هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر 2 میلیون و 600 هزار تومان بوده است.

برای ساخت این پل عظیم چند طرح مبتنی براستفاده از مصالح بنایی که بیشتر مقرون به صرفه بوده، به تصویب رسید.

مکان پل ورسک:

این پل در درّه ورسک در روستای ورسک عباس آباد، واقع در 45 کیلومتری جنوب شهر زیرآب،

و 85 کیلومتری شهر قائمشهر در محور فیروزکوه و در مسیر راه آهن شمال قرار دارد.

این پل دو کوه عظیم و سخت گذر عباس آباد را به یکدیگر اتصال می دهد.

پل ورسک

وضعیت پایداری پل:

در سال ۱۳۹۵ با توجه به ۸۰ ساله شدن عمر پل ورسک و با توجه به اعلام نگرانی‌هایی در خصوص نحوه نگهداری و تقویت پل،

یوسف گران پاشا مدیرعامل وقت راه‌آهن شمال گفت که براساس قراردادی که با دانشگاه صنعتی شریف برای سنجش مقاومت پل ورسک منعقد شده،

سنسوری بر روی پل نصب شده که میزان ضربه‌های ناشی از تردد قطار را بر روی پل بررسی می‌کند.

و درصورت ایجاد مشکل، هشدارهای لازم به مرکز مانیتورینگ ارسال می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت که همه ساله با ماشین آلات مدرن بازدیدهایی از زیر پل انجام و مصالح فرسوده حذف می‌شود.

تا مصالح مقاوم جای آن‌ها را بگیرد و تمام فعالیت‌ها برای نگهداری پل ورسک که در زمره وظایف راه‌آهن شمال بوده، انجام شد.

و مشکل خاصی در شرایط فعلی برای این سازه با عظمت تاریخی وجود ندارد.

پل ورسک

پل ورسک که راه ارتباطی راه‌آهن سراسری شمال جنوب می‌باشد با ابزار آلات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شده‌است.

این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده‌است.

به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده‌است.

از شگفتی‌های ساخت این پل عدم استفاده از هیچ سازه فلزی در ساخت آن است.

برای ساخت این پل ابتدا دوپایه بتنی در دو طرف کوه ایجاد شد و به هم متصل گردید.

و سپس دال قوسی روی آن اجرا گردید و سپس نمای آجری روی آن اجرا شد.

هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال بوده‌است.

 

منبع : ویکی پدیا

 

امیدواریم از مقاله پل ورسک لذت برده باشید.

دوستان اگر علاقه مند هستید می توانید مطالب مرتبط با راه آهن خود را در بلاگ ریل ورک با مشخصات خود منتشر کنید.

از طریق تیکت مطلب خود را ارسال کنید.