درباره ایستگاه راه آهن مشهد بیشتر بدانید.
این ایستگاه راه آهن در استان خراسان و در شهر مشهد واقع شده است.
ساختمان ایستگاه توسط معمار ایرانی حیدر غیایی طراحی شدهاست.
ایستگاه راه آهن مشهد در ۲۵ شهریور ۱۳۳۴ شروع و در ۴ آبان ۱۳۴۵ به بهرهبرداری رسیدهاست.
به شکل بالهای فروهر و با الهام از معماری اشکانی تیس پون و کاخ کسرا (ایوان مدائن)، با انحنای تاق پل ورسک طراحی گردیدهاست.
راهآهن مشهد
پس از پایان خط ریلی جنوب – شمال ، ساخت راهآهن مشهد در دستور کار قرار گرفت.
مسیر گرمسار-مشهد از روز ۲۴ اسفند ۱۳۱۶ آغاز و زیرسازی و ریلگذاری آن تا ایستگاه شاهرود تا سال ۱۳۲۰ به اتمام رسید.
در خط راه آهن تهران – مشهد در حدود سه هزار پل موجود است که هشتاد پل آن از نوع پلهای بزرگ است.
جالب است بدانید اولین بار در خط تهران – مشهد شروع به کار کردند.
راه آهن مشهد دارای دو ایستگاه باری و مسافری تفکیک شده، ۷ خط قبول و اعزام مسافری می باشد.
پل سلام
جهت “سلام به حضرت” مسافرین ریلی، جانمایی مجموعه راه آهن مشهد به گونه ای انجام پذیرفت.
این پل با یکی از خیابانهای چهارگانه منتهی به حرم علی بن موسی رضا، تقاطع دارد.
این تقاطع غیرهمسطح، به عنوان “پل سلام” شناخته می شود.
ساختمان ایستگاه راهآهن مشهد
ایستگاه راهآهن مشهد شاخصترین ساختمان متعلق به جریانهای معماری معاصر در مشهد بودهاست.
ساختمان ایستگاه جدید راهآهن به دستور پهلوی دوم توسط معمار ایرانی
حیدر غیایی، عبدالعزیز فرمانیان، محسن فروغی و یک معمار فرانسوی بنام فرناند پویون طراحی شده است.
و پروژه به سرپرستی مرتضی کباری اجرا گردید و این ایستگاه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدهاست.
این بنا در بدو ورود، با نیمه سقفی معلق و عظیم، به مسافران خوش آمد میگوید.
سپس با عبور از آرایهای از ستونها، به سالنی با تاقی مرتفع میرسد که که بلند مرتبگی سقف آن، عظمتی را در ذهن بیننده ایجاد میکند.
زاویه این تاق، برابر با زاویه پل ورسک طراحی شده و خود بنا به شکل بالهای فروهر و با الهام از معماری اشکانی هاترا وتیس پون طراحی گردیدهاست.
منبع : ویکی پدیا
دوستان اگر علاقه مند هستید می توانید مطالب مرتبط با راه آهن خود را در بلاگ ریل ورک با مشخصات خود منتشر کنید.